Onderhoud van een buitenboordmotor
Een buitenboordmotor is één van de weinige motoren die in veel gevallen niet standaard ergens ingebouwd is. Met name kleinere boten voor de pleziervaart worden alleen in het zomerseizoen gebruikt en dus wordt er veel met de motor gezeuld en gereisd. Tijdens het verplaatsten en het rusten is het in de eerste plaats van groot belang dat je de motor zoveel mogelijk rechtop vervoert en bewaard. Dus niet zomaar in de schuur of opslag neerleggen maar het liefst een eigen plek geven waar die overeind hangt.
Let op dat er geen water in zit
Een buitenboordmotor is opgebouwd uit een serie aan onderdelen die elk op hun beurt een eigen behandeling nodig hebben. Zo mag het luchtfilter in geen enkel geval in contact komen met de smeerolie voor het tandwielhuis. Dit is tevens het deel dat het vaakst in het water zit en dus het snelst zal zijn aangetast. De olie moet minimaal aan het eind van elk seizoen
ververst worden. Als je tijdens het verversen merkt dat er water is bijgekomen dan is het verstandiger om een vakman te raadplegen want water zal in de winter gaan bevriezen.
Olie verversen en filters vervangen
De kabels en leidingen zijn gevoelig voor kou dus als je de motor opbergt voor de winter moet je er opletten dat je deze kwetsbare zaken goed invet. Check ook het benzinefilter. Als die vuil is moet je die meteen vervangen. Bougies dien je goed schoon te maken en let er dan op of de contactpunten niet door water zijn aangetast. Als dit wel het geval is moet je nieuwe nemen. En uiteraard is het heel belangrijk dat je de olie checkt en zo nodig ververst. Vervang voor de zekerheid dan ook het oliefilter.
1707 keer bekeken, 1 vandaag